Wyszukiwarka

Ostatnia aktualizacja bazy: 08.05.2024, godz. 7:00

Obrót krajowy


Zasady korzystania przez pracowników z telefonu służbowego
Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 8 (691) z dnia 10.03.2010
2.1. Korzystanie ze służbowych telefonów w świetle prawa pracy Jedną z cech charakterystycznych zatrudnienia pracowniczego jest wykonywanie umówionej pracy z wykorzystaniem sprzętu należącego do pracodawcy. W wielu wypadkach dotyczy to użytkowania przez pracowników komputerów i telefonów służbowych. Zasady ich eksploatacji mogą zostać uregulowane w przepisach wewnątrzzakładowych. Powszechne przepisy prawa pracy nie przewidują obowiązku posiadania przez pracodawcę regulaminu korzystania przez pracowników ze sprzętu służbowego, w tym służbowych telefonów ani nie wymagają zawarcia z pracownikami odpowiednich umów w tym zakresie. Utworzenie takich wewnętrznych uregulowań przez pracodawcę nie jest jednak zakazane. W szczególności obowiązek ich posiadania mogą przewidywać przepisy zakładowe (układ zbiorowy pracy, regulamin pracy). Regulamin korzystania ze sprzętu służbowego, w tym telefonu komórkowego, może też zostać wprowadzony na mocy zarządzenia pracodawcy. Z pewnością uregulowanie zasad korzystania z telefonów komórkowych ułatwi pracodawcy dochodzenie ewentualnych roszczeń wobec pracownika, związanych z wykorzystaniem sprzętu służbowego i odpowiedzialnością majątkową za powstałe w nim szkody. Łatwiejsze w takiej sytuacji będzie też pociągnięcie pracownika, korzystającego ze sprzętu służbowego niezgodnie z przeznaczeniem, do odpowiedzialności porządkowej. Znajomość warunków korzystania z telefonu służbowego (czy innego sprzętu pracodawcy) z pewnością będzie korzystna również dla pracownika. Przedstawiamy przykładowy regulamin korzystania ze służbowego telefonu komórkowego:   Zakład ....  .... .... .... ...., dnia 1 marca 2010 r. Regulamin korzystania ze służbowego telefonu komórkowego § 1 Zakład .... w ...., zwany dalej Pracodawcą, udostępnia pracownikom służbowy telefon komórkowy do prowadzenia rozmów służbowych. Telefon przekazany do użytku pracownika stanowi własność Pracodawcy. W przypadku zmiany stanowiska pracy lub rozwiązania stosunku pracy pracownik jest zobowiązany zwrócić telefon służbowy Pracodawcy w ostatnim dniu zatrudnienia lub w ostatnim dniu świadczenia pracy na danym stanowisku. § 2 Telefon służbowy wydawany jest pracownikowi na jego wniosek lub z inicjatywy Pracodawcy. § 3 Pracodawca pokrywa koszty wyłącznie dotyczące rozmów służbowych na podstawie otrzymanego billingu. § 4 Pracownik zobowiązuje się do zwrotu dla pracodawcy kosztów rozmów i SMS-ów prywatnych. Zwrot kosztów nastąpi przez ich potrącenie z wynagrodzenia pracownika, po uprzednim uzyskaniu na to jego zgody wyrażonej na piśmie. § 5 Pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za przekazany mu do użytkowania telefon służbowy na zasadach odpowiedzialności za mienie powierzone. Fakt utraty, uszkodzenia lub zniszczenia telefonu należy niezwłocznie zgłosić pracodawcy, a w przypadku utraty telefonu dodatkowo operatorowi sieci. 2.2. Korzystanie z telefonów służbowych w świetle podatku dochodowego Przepisy ustaw podatkowych nie formułują zasad ani wymogów dotyczących dokumentacji wykorzystania telefonów służbowych przez pracowników, obowiązują więc w tym względzie ogólne zasady dokumentowania wydatków. Używanie przez pracowników telefonów służbowych - kiedy koszt podatkowy u pracodawcy? - zobacz odpowiedź  »  

Przydatne linki

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.